Glede na stanje trga dela in pomanjkanje oseb, primernih za zaposlitev, na Workforce, kjer je ena od naših storitev tudi zapolnitev potreb naročnikov po tuji delovni sili, pričakujemo, da se bo ta trend nadaljeval tudi v prihodnosti, pri čemer pa se bazen oseb v državah nekdanje Jugoslavije krči in bo treba tujo delovno silo iskati v bolj oddaljenih državah.
To pomeni, da bo v prihodnosti vse več ljudi v Sloveniji delalo v večkulturnem okolju. Za doseganje skupnih ciljev bo potrebno na dnevni ravni sodelovati s sodelavci iz različnih kultur in okolij. Raznolikost ima lahko številne prednosti, vendar je tudi običajno, da kulturne razlike in različne vedenjske norme povzročajo težave ali celo resnejše konflikte v skupnostih na delovnem mestu.
Kako lahko ustvarimo sprejemljive in učinkovite večkulturne timske ekipe? Katere kompetence lahko uporabimo, da bi izkoristili raznolikost?
Nemoteno in učinkovito sodelovanje z vodstvenimi in sodelavci ni le v interesu organizacije kot celote, temveč je temeljni interes vsakega zaposlenega: sprejemljivo, podporno, medsebojno zaupanja vredno vzdušje je eno najpomembnejših zagotovitev uspeha posameznika in timskih ekip. Zavedamo se, da je v kulturno raznolikih delovnih skupnostih vse to lahko še težje kot običajno. V globaliziranem poslovnem okolju je ključnega pomena učinkovito upravljanje kulturnih razlik in polno izkoriščanje prednosti, ki izhajajo iz raznolikosti.
Multikulturalizem ali kulturna diverziteta (raznolikost) se nanaša na družbene, etnične, verske in jezikovne razlike med posamezniki. Ljudje z različnimi etničnimi koreninami pogosto svet zaznavajo in dojemajo povsem drugače. Sledijo drugačnim normam vedenja in jih imajo za sprejemljive, ter se popolnoma drugače odzivajo na določene situacije. Na delovnem mestu se to pogosto odraža, na primer, v upravljanju delovnega časa, intenzivnosti, s katero se izvajajo naloge, natančnosti in, kar je najpomembnejše, v specifičnostih komunikacijskih veščin.
V praksi lahko izkusimo na primer, da severnoameriški sodelavci veliko bolj neposredno komunicirajo, povedo, kar mislijo, in se z večino izzivov soočajo z neverjetno samozavestjo. Severnjaki so bolj zadržani in kažejo manj čustev, medtem ko so latinskoameriški delavci odprti, zgovorni in je fizična bližina na delovnem mestu zanje naravna. Toda ali je možno pod isti klobuk postaviti sodelavce iz istega kulturnega okolja? Katere svoje veščine moramo razviti, da bi namesto stereotipov zaznavali prednosti naših sodelavcev iz različnih okolij in iz naše raznolike delovne skupnosti potegnili najboljše?
Kulturna kompetenca je opredeljena kot sposobnost učinkovite interakcije in povezovanja z ljudmi iz drugih kultur. Je sposobnost posameznika, da "sprejema in razume" sodelavce, ki prihajajo iz različnih verskih, družbenih in ekonomskih okolij. Ta veščina in njen zavestni razvoj sta izjemnega pomena za tiste, ki delajo v večkulturnem delovnem okolju. Mednarodno multinacionalno podjetje z raznolikim upravljanjem, gostujoči delavci iz sosednjih držav: že postajajo poslovne prakse v Sloveniji. Naš cilje je, da našim naročnikom pomagamo ustvariti priložnosti.
Eden od prvih korakov pri razvoju kulturne kompetence je odprtost in sprejemanje: posvečajmo čas in energijo za to, da resnično spoznamo svoje sodelavce, izkažimo zanimanje, in hkrati spoštujmo osebne meje druge osebe!
Kaj še lahko storimo, da bomo v raznolikem delovnem okolju učinkovitejši? Z razvijanjem sposobnosti gojenja kulturne zavesti lahko razumemo, kako se sami odzivamo na ljudi, ki so precej drugačni od nas, in kako to vpliva na naše kolegialne odnose. Pomembno je, da zavestno presežemo stereotipe in predsodke, ki jih odkrivamo v sebi, tako bomo lahko vsakogar obravnavali individualno, na podlagi njegove lastne osebnosti in vedenja. Za to je bistvenega pomena napredno samospoznanje, da bomo lahko natančno in jasno zaznavali, kako sami funkcioniramo v svojem delovnem okolju. Poleg tega lahko veliko naredimo za nemoteno sodelovanje, tako da se natančno seznanimo s kulturo, načinom komuniciranja in navadami sodelavcev, ki delajo v naši ekipi – ter smo sposobni sprejeti in spoštovati drugačnost.
Ena stvar je gotova: večkulturna raznolikost bo vse bolj razširjena tudi na delovnem mestu, zato se je vredno nanjo zavestno pripraviti in predvsem delati na lastni kulturni kompetenci. V prihodnosti bo ključ do poslovnega uspeha medkulturno razumevanje, sprejemanje, komunikacija in sodelovanje brez ovir – zato začnimo pri sebi!
Workforce domačim podjetjem v deficitarnih poklicih zagotavlja delovno silo iz bivše Jugoslavije, predvsem iz Bosne in Hercegovine ter drugih držav: Ukrajine, Nepala in Filipinov. Potrebe po zaposlovanju državljanov iz tretjih držav so vse večje na različnih pozicijah, v različnih dejavnostih. Spodbujanje nemotenega sodelovanja med delavci različnih kulturnih okolij bi zato moralo biti na dnevnem redu tudi vse več slovenskih podjetij.
Workforce za tujce uredi vsa dovoljenja, jih sprejme ob prihodu v Slovenijo, poskrbi za njihovo bivanje vse do prvega dne v službi. Naš interes je, da se tuji delavci v Sloveniji počutijo dobro in so prejeti v naši družbi in pri naročniku, s katerim razvijajo dolgoročno zgodbo uspeha.
Viri: